Googles länkregler blir allt tuffare

google-logoLivet blir ständigt tuffare för sökmotoroptimerare då teknikerna för att få en ny sida att placera sig bra i de organiska sökresultaten blir allt färre. Idag får du egentligen inte skapa någon som helst länk till din sida med avsikt för att ta bättre placeringar i Google. Du har då avsikten att manipulera de signaler Google tittar på och du riskerar bestraffning (en rättvis term i sammanhanget).

Länkar är fortfarande en av de viktigaste signalerna som Google tittar på för att bestämma hur viktig en webbplats är. Länkar är dock relativt enkla att skapa själv och eftersom det är ett så pass viktigt signalement för Google så har Google successivt sedan de införde PageRank ändrat hur länkar ska värderas.

I en ideal värd för Google hade deras algoritmer kunnat känna av vilka länkar som är skapade av sidans ägare själv och vilka länkar sidan förtjänat för att det är en bra webbplats. Även om algoritmerna är bra så kan inte Google med hundraprocentig träffsäkerhet säga vad som är vad.

Detta har i sin tur lett till att Google dikterar hur varje webbplats ska länka till sin egen sida och i vilken omfång det är tillåtet. Det är inte olagligt på något vis att inte göra som Google säger, men de har ett starkt monopol som sökmotor och ska du ha en chans att synas är det bäst att spela efter deras spelregler.

Orättvist mot nya webbplatser

Problemet är att för en ny webbplats så uppstår moment 22. Det spelar ingen roll hur bra webbplats du har, för om ingen kan hitta till den – hur ska du då kunna få naturliga länkar så att du syns bättre i Google?

Att helt förlita sig på marknadsföringskanaler kostar kapital och kan få ett företag att blöda onödigt tidigt. Det är alltså inte säkert att denna möjlighet finns och för privatpersoner, organisationer och föreningar kan det vara ännu tuffare.

Sökmotoroptimering – En Spågumma det bästa vapnet?

Som sökmotoroptimerare (oavsett nivå och position) ställer detta till problem. Om vi bortser från att optimera webbplatsen (on-page SEO) så är din uppgift att ta fram långsiktiga strategier som leder till att webbplatsen förbättrar sin synlighet i det organiska resultatet. I alla nischer räcker det inte med att ta fram riktigt bra innehåll/tjänster (länkbete) utan det kan krävas en ytterligare knuff i ryggen.

Att gästblogga och på så sätt tillföra sin expertis till en annan webbplats i utbyte mot att få en länk har de senaste åren varit mycket populärt. Givetvis bör man inte göra någonting i överflöd men om man varit aktiv med detta ett tag så kan man utan tvekan kommit upp i en mängd länkar.

Googles nya spamregler

Google har dessutom rekommenderat att när man länkar ska man göra det med en beskrivande ankartext för Google lättare ska förstå vad sidans destination handlar om. Förvirrande nog gäller detta inte om du skapar dina egna länkar – då vill tydligen Google inte förstå vad sidan handlar om.

Pressutskick av företag har länge varit ett sätt att förmedla om nya tjänster och förändringar. Även där har många passat på att länkar med beskrivande ankartexter för att journalister snabbt ska kunna hitta rätt. Det finns givetvis oftast ett dubbelt budskap och att få en extra länk blir som en bonus.

De senaste förändringarna i Googles beskrivning av länkscheman gäller just gästbloggande och pressnyheter. Googles egna exempel är överdrivet men deras riktlinje gäller alla länkar.

Länkar med optimerad ankartext i artiklar eller pressmeddelanden som distribueras på andra webbplatser. Exempel:
Det finns många vigselringar på marknaden. Om du ska gifta dig måste du välja den bästa ringen. Du måste även köpa blommor och en bröllopsklänning.

Så fort du gästbloggar eller skickar iväg ett pressmeddelande som publiceras på en annan webbplats än din egen så måste du se till att länkarna har rel=”nofollow” för att följa Googles riktlinjer. Som gästbloggar kan du förmodligen styra över detta, men hur ska ett företag kunna styra var pressmeddelande publiceras och om de använder rel=”nofollow” eller ej?

Problemet med sökmotoroptimeringen uppstår när dagens tillåtna tekniker sätter käppar i hjulet för morgondagen. Att gästblogga har förgyllt många bloggar med bra inlägg som annars inte hade varit möjligt. Hundratals timmar kan varit nerlagt på detta och nu riskerar du alltså att bli uppläxad för det.

Sökmotoroptimering är inte längre ett sätt att endast försöka ta bättre placeringar i sökresultatet. Det är lika mycket ett arbete för att inte trampa i fel hål och påverkas negativt. Bara för ca 3 år sedan gick det inte att förstöra för sig själv. Det värsta som kunde hända var att du inte fick någon positiv effekt av det.

Visst jag målar kanske upp extremscenario och även om man har en del länkar som bryter mot riktlinjerna behöver det inte betyda något problem. Men det är ingen tvekan om att häxjakten har börjat…

Lämna en kommentar