8 orsaker att byta till ett nytt webbhotell

Det är inte ovanligt att befintliga webbhotellskunder känner att de behöver byta till ett annat webbhotell. Oftast beror på det på något problem med webbhotellet, men det är inte alltid något som ligger inom ramen för vad webbhotellet själva kan lösa åt kunden.

Det finns tydliga tecken på när det är dags att börja se sig om efter ett bättre webbhotell. Jag har sammanställt åtta stycken av dessa i denna artikel.

1. Sidan laddas långsamhet på grund av webbhotellet

TidtagarurOm din hemsida laddas långsamt är det viktigt att problemet löses så snabbt som möjligt. Bredband och snabba Internetuppkopplingar är idag så vanligt att många besökare har mycket mindre tålamod än vad de hade för 10 år sedan.

En hemsida som laddas långsamt kan få besökaren att klicka tillbaka i sökresultatet och välja en konkurrent istället. Även besökare som kommer från andra håll har sämre tålamod nu än förr. Som driftansvarig för en hemsida är det din uppgift att se till att besökarnas upplevelse blir så bra som möjligt här.

Att en hemsida laddas snabbt har t.o.m. blivit så viktigt att Google sagt att hemsidor som alltid laddas långsamt eventuellt placeras längre ner i sökresultatet just för att de inte ger en lika bra användarupplevelse.

En generell regel är att en hemsida måste påbörjats laddning inom 1 sekund och ha laddats klart helt inom 5 sekunder.

Om din hemsida laddas långsamt för att webbhotellet inte har kapaciteten du behöver så bör du absolut byta. Var dock säker på att det verkligen är webbhotellets fel och att inget är fel på din hemsida för annars kanske du byter i onödan.

2. Trafiken räcker inte till

Det är viktigt att där finns tillräckligt med trafik i webbhotellspaketet så att du inte uppnår taket. Om du väl skulle uppnå taket så kommer du behöva köpa till mer trafik och i vissa fall kan det vara väldigt dyrt.

Om trafiken håller på att ta slut, ta reda på vad det kostar och överväg att byta webbhotell om kostnaden springer iväg.

3. Dåligt med diskutrymme

Detta är en faktor som skiljer mycket mellan webbhotellen. En del webbhotell erbjuder bara några hundra Megabyte medan andra erbjuder flera hundra Gigabyte.

Det finns ingen anledning att välja ett webbhotell bara för att de erbjuder mest diskutrymme. Det är dock kritiskt att inte välja ett webbhotell som erbjuder för lite. Problemen som uppstår när diskutrymmet tar slut är onödiga att dras med.

Håller ditt diskutrymme på att ta slut, kontrollera vad det kostar att köpa till mer och överväg att byta webbhotell helt och hållet.

4. Upprepade driftstörningar och nertid hör till vardagligheterna

DriftstörningarAlla webbhotell kan drabbas av problem och få tillfälliga driftstörningar. Det hör heller inte till ovanligheterna att webbhotell har problem under flera dagar i sträck orsakat av mänskliga fel, DDOS, problem med mjukvaran eller kanske vanligast att hårdvaran i någon server eller router orsakar konstiga fel.

Det finns dock gränser för vad du som kund ska tillåta dig utstå med. Alla har vi olika förväntningar på ett webbhotell men om tjänsten inte fungerar som den ska så får du faktiskt inte vad du betalar för. Om detta sker upprepade gånger och allt för ofta är det kanske bäst att byta webbhotell.

5. Klagomål på att din hemsida äter serverresurser

Det finns inget värre än när webbhotellen hör av sig och ställer ultimatum att din hemsida måste ta mindre serverresurser annars stängs den av.

Det kan givetvis vara så att din hemsida är dåligt programmerade och äter allt för mycket resurser i onödan, men det behöver inte vara så.

Detta var länge en av orsakerna varför många webbhotell valde att inte erbjuda schemalagda aktiviteter (cronjobs) för att det inte var ovanligt att dessa script som kördes åt serverresurser och dessutom på en jämn intervall.

Som webbhotellskund gäller det att inse att det inte går att få hur mycket serverresurser som helst, men om webbhotellet gnäller så fort det är något annat än en statisk html-fil som laddas är det absolut dags att se dig om för alternativ.

6. Upprepade fel orsakade av webbhotellet

Om din hemsida ständigt får problem som ligger utanför din kontroll så kan du börja planera en flytt till ett nytt webbhotell så snart som möjligt.

Irriterande felkoder från PHP som orsakas av webbhotellet eller upprepande HTTP 500-fel som du inte har någon som helst kontroll över är ett tydligt tecken.

7. Dåliga backuper och omständigt att ta egna

Om du har ett vanligt webbhotellkonto ska du absolut kräva att webbhotellet tar egna backuper på sina kunders data. Anledningen är att det ofta är omständigt att göra det själv och de bör även erbjuda ett bra sätt för dig att ladda ner egna backuper. Antingen genom att skapa en backup eller låta dig ladda ner gamla backuper som webbhotellet tagit.

Byt webbhotell om ingen backup görs regelbundet. Om något skulle hända och du inte har någon backup som är det inte omöjligt att du får en trevlig resa genom helvetet.

8. Supporten känns som ett hinder

Vissa webbhotell har väldigt vänlig och hjälpsam support. Andra webbhotell har problem att uppfylla de grundläggande kraven för vad en support faktiskt är till för.

Supporten är där för att hjälpa dig som webbhotellskund. Om du skickar en fråga och de alltid ber om mer information istället för att själva kolla upp det åt kunden så skapas en seg och lång e-postkonversation som drar ut på tiden innan problemet är löst.

Det känns nästan som att varje gång du kastar bollen till webbhotellets support så kastar dem tillbaka den så snabbt som möjligt, precis som om det var deras enda uppgift.

Bra support innebär att

  • En fråga eller problem besvaras så snabbt som möjligt med en lösning, och aldrig med onödiga följdfrågor.

Vilket webbhotell bör du byta till?

Du kan ta en titt på vår lista över webbhotell och sedan välja det som du tycker passar dig bäst. De flesta av webbhotellen vi listar klarar alla 8 punkter ovan.

Lämna en kommentar