Så lägger du upp en egen WordPress-blogg

I denna artikel ska jag grundligt gå igenom hur du lägger upp en egen blogg med WordPress. Syftet är att på ett så enkelt sätt som möjligt förklara stegen så att även den med ingen erfarenhet  kan följa med och göra det på egen hand.

Om det är någonting som är oklart i texten så tveka inte på att skriva en kommentar så ska jag försöka svara så snabbt som möjligt.

1. Välj ett webbhotell för WordPress-bloggen

För att köra WordPress krävs det att webbhotellet uppfyller systemkraven för mjukvaran. Alla vanliga webbhotell som jag känner till har fullt stöd för WordPress, men kort och gott behöver du ett webbhotell som har följande:

  • Linux som operativsystem
  • MySQL-databas med version 5.0 eller högre
  • PHP med version 5.2.4 eller högre

Det finns många billiga webbhotell som passar bra med WordPress och som privatpersoner har råd med.

Egentligen är inte Linux ett krav utan mer en rekommendation från min sida. WordPress själva rekommenderar att webbservern kör Apache, Nginx eller motsvarande vilket är absolut vanligast på Linux. Systemkraven för den senaste versionen av WordPress gäller webbhotellets server och har ingenting med din hemdator att göra.

Det finns en lista med webbhotell som är lämpliga för WordPress här.

De tekniska aspekterna av hur man laddar upp filer och skapar databas skiljer sig lite mellan webbhotellen då de kör olika kontrollpaneler. Jag kommer att utgå från City Network i denna guide då jag anser att de är ett av de bästa valen för en personlig WordPress-blogg. De har också en kampanj just nu där du endast betalar 10 kr/mån under första året.

Välj ett webbhotell som ligger dig i smaken och beställ sedan ett webbhotellskonto med ett domännamn. Domännamnet är den adress du kommer använda till bloggen.

2. Ladda ner WordPress-filerna

För att ladda ner den senaste versionen av svenska WordPress så behöver du gå till https://sv.wordpress.org/ och klicka på ”Ladda ner”. I skrivande stund är det en blå knapp till höger där det står ”Ladda ner WordPress 3.5.1 .zip — 6.3 MB”.

Wordpress filerAlla WordPress-filer är komprimerade i en zip-fil för att göra det enkelt att ladda ner mjukvaran. När du laddat ner filen måste du packa upp (extrahera) zip-filens innehåll i en katalog på din dator. Du kan göra det genom att högerklicka på filen och välja ”Extrahera” och följa anvisningarna på din skärm.

När du extraherat zip-filen till en katalog bör den katalogen innehålla ca 1 000 filer. och se ut i stil med bilden här intill.

3. Ladda upp WordPress till webbhotellet

FileZilla-WordPress-filer-FTPNär du nu har fått tillgång till ditt webbhotellskonto och laddat ner WordPress till din dator behöver du ladda upp filerna till webbhotellets webbserver. Detta gör du enklast med en FTP-klient och det finns en utförlig guide för hur du laddar upp din hemsida här. Jag rekommenderar att du läser det om du aldrig tidigare laddat upp filer med FTP.

På City Networks webbserver klickar jag mig in i katalogen med samma namn som mitt domännamn. Där i finns en katalog med namn public_html och det är i denna katalog som du ska ladda upp WordPress-filerna som du packat upp på datorn. När du är klar ska de se ut som på bilden där alla filer ligger direkt i katalogen public_html.

Katalogen public_html och dess innehåll är det som du kommer kunna nå från domännamnet. Namnet på katalogen kan skilja sig mellan olika webbhotell så hittar du ingen katalog med namn public_html, ta kontakt med ditt webbhotell eller läs deras hjälp för mer information.

wp-config.php saknasDu kan kontrollera om du gjort allting rätt hittills genom att besöka ditt domännamn i webbläsaren. Om allting fungerar som det ska så bör du mötas av ett meddelande som berättar att filen wp-config.php saknas. Se bild till höger för hur detta meddelande kan se ut.

4. Skapa en MySQL-databas och användare

Alla inställningar, inlägg och övrig data sparar WordPress i en databas. För att WordPress ska kunna göra detta så måste du först skapa en databas och sedan en tillhörande användare som har läs och skrivrättigheter till databasen.

Detta skiljer sig en del mellan webbhotellen men någon stans i kontrollpanelen finns det förmodligen ett verktyg för att skapa MySQL-databas med tillhörande användare. Leta efter det och följ anvisningarna.

City Network Lägg till DatabasFör City Network innebär detta att du klickar på menyraden ”Databaser” när du är inloggad och sedan på MySQL. Du kommer då till en ny sida där du kan se alla befintliga databaser du har skapat, vilket inte helt osannolikt är tom om du är en ny webbhotellskund. Klicka på den gröna knappen ”Lägg till databas” och du möts av ett formulär som ser ut i stil med bilden till höger.

Fyll i formuläret, anteckna uppgifterna och skapa databasen genom att klicka på ”Lägg till”. Som du säkert ser på bilden så är början av databasnamnet och användarnamnet för databasen ditt kundnummer och går inte att ändra. Användaren som skapas tillsammans med databasen får läs/skrivrättigheter till databasen som du kan utläsa från det blåa meddelandet.

Jag vet att vissa webbhotell inte automatiskt ger databasanvändare rättigheter utan du måste själv kryssa i detta i kontrollpanelen. Loopia är ett webbhotell som i alla fall tidigare har haft det så. Webbhotell som kör kontrollpanelen cPanel behöver dels koppla ihop databasanvändare med databaser och även ange vilka rättigheter användaren ska ha. Se webbhotellets information om MySQL för mer specifik information om detta.

Nästa steg är att säkerställa att du har alla databasuppgifter du behöver för att installera WordPress. Uppgifterna som du behöver är:

  • Databasvärd att ansluta till
  • Databasnamn
  • Användarnamn
  • Lösenord

Om du, precis som jag använt City Network så har du svaret på allting utom Databasvärden. De andra uppgifterna fick vi när vi fyllde i formuläret för att skapa databasen. Men de går givetvis även att komma åt från kontrollpanelen om du glömt anteckna dessa.

Databasvärden får du reda på genom att klicka på redigera för den databas du skapat. Du kommer då se en adress som ser ut i stil med mysql04.citynetwork.se. Här ser du även databasanvändarna som är kopplade till databasen och du kan modifiera dem (ändra lösenord) genom att redigera dessa i sin tur.

Det är inte ovanligt att webbhotell kör MySQL på samma server som webbservern och då är det lättast att skriva in localhost som värdnamn. Webbhotellen Oderland och Wopsa som kör cPanel har det exempelvis så.

När du har alla uppgifter listade ovan kan du gå vidare till nästa steg.

5. Installera WordPress

Du har nu inte långt kvar innan du har en färdig installation av WordPress på din helt egna domän.  Steget som återstår nu är att skapa en konfigurationsfil för WordPress så den känner till uppgifterna om databasen och några andra inställningar.

Det lättaste sättet att göra detta på är att besöka ditt domännamn med en webbläsare. Som du säkert kommer ihåg från slutet på steg 3 så möts du av en meddelande som berättar att filen saknas. Men där finns också en knapp för att skapa en konfigurationsfil. Klicka på den och du möts av en ny informationstext som berättar vad du behöver för att fortsätta. Eftersom du redan skapat en databas med användare i föregående steg så kan du fortsätta direkt.

Wordpress databasuppgifterI nästa steg möts du av ett formulär där du ska fylla i uppgifterna för databasen du skapade tidigare. Databasnamnet, Användare, Lösenord och en Databasvärd att ansluta till är allt du behöver fylla i.

Det sista fältet vid namn Tabellprefix gör det möjligt för dig att installera flera WordPressbloggar i en och samma databas. Eftersom detta förmodligen är din första blogg så behöver du inte ändra det.

Klicka på ”Skicka” när du fyllt i uppgifterna. Om du lyckats skapa en databas med användare på korrekt vis och du angivit korrekt uppgifter så ska du mötas av ett meddelande om detta. I annat fall möts du av ett felmeddelande. Här är två vanliga felmeddelanden:

  • Problem med att skapa en databasanslutning
    Detta kan innebära att du angivit fel värdnamn och att en anslutning därför inte lyckas upprättas. Det kan också vara så att du angivit felaktiga användaruppgifter.
  • Kan inte välja databasen
    Detta fel uppstår om du angivit felaktigt databasnamn eller om den användare du skapat inte har rättigheter att skriva till databasen.

Om du lyckats komma vidare till nästa steg så har du nu möjligheten att installera tabeller i databasen och när detta sedan är genomfört möts du av ett nytt formulär. I det nya formuläret får du möjligheten att ange:

wordpress-blogg-uppgifter

  • Titel för webbplats
    Detta är namnet på din blogg och vad den kommer heta.
  • Användarnamn
    Användarnamnet som du ska logga in med på din blogg. Jag rekommenderar av säkerhetsskäl att du använder något annat än admin till detta.
  • Lösenord
    Helt enkelt ett lösenord som du själv önskar till användaren.
  • Din e-post
    Till e-postadressen skickas uppgifter om din nya blogg om i fall att du skulle glömma bort dem.
  • Integritet
    De flesta önskar att besökare kan hitta bloggen via Google och andra sökmotorer. Låt rutan vara ikryssad om du också gör det.

När du fyllt i detta och klickar på ”Installera WordPress” så slutförs det sista i installationen. Om allt har gått som det ska så har du nu en helt ny installation av WordPress redo att använda. Grattis!

Jag har några personliga tips för dig och som jag starkt rekommenderar att du genomför innan du börjar blogga och jag tar upp dem i nästa punkt. Du får gärna bekanta dig med administrationspanelen i WordPress innan du läser nästa punkt, det gör det mycket lättare att genomföra mina tips.

6. Tips innan du sätter igång att blogga för fullt

Mycket i WordPress går att ändra efter hand som t.ex. utseende och tillägg för WordPress. Men det finns några inställningar och tillägg som kan vara bra att ha redan från början ändra. Detta är fyra tips som jag själv alltid genomför efter att ha installerat en ny WordPress-blogg av just den anledningen att det är sämre att göra det i efterhand.

6.1 Permalänkar

Permalänkar är de permanenta länkarna direkt till dina inlägg. Normalt ser de ut som http://domän.se?p=123 och det är tyvärr inte speciellt optimalt. En adress till en blogg kan se mycket bättre ut och det finns fördelar att ändra dessa. Du gör det genom att klicka på:
Inställningar > Permalänkar i din Adminpanel.

wordpress-permalänkarOftast finns det ett bra förslag redan färdigangivet som du kan välja. Det heter i så fall ”Inäggsnamn”. Välj i så fall det! Finns inte det kan du ta ”Anpassad struktur” och skriva in ”/%postname%/” (se bild) utan citationstecken.

Du kan också ange Kategoribas och Etikettbas. Dessa två avser den del i adressen som visar att du är i en kategori. Låt säga att du har en kategori som heter ”Bilar” och en kategoribas som är ”kategori” så kommer adressen till kategorin att vara http://domän.se/kategori/bilar/. Det samma gäller då för etiketter (taggar).

 6.2 Döp om kategorin Okategoriserat

När du installerat WordPress så finns där en kategori som heter Okategoriserat. Jag har aldrig varit förtjust i det namnet och föredrar hellre Allmänt eller något mer beskrivande namn för inlägg som inte är lämpliga under någon annan kategori jag skapat.

Du får givetvis lov att behålla kategorin med det namnet om du önskar och det är inget fel i det. Men om du ska ändra det är det bättre att göra det från början då adressen till kategorin annars kanske förändras.

wordpress-ändra-kategoriOm du vill ändra det eller lägga till fler kategorier så gör du det här: Inlägg > Kategorier

Om du byter namn på kategorin så kan du välja att behålla samma Permalänk. Jag skulle dock rekommendera att du tar bort allt som står där så kommer WordPress skapa en ny Permalänk för ditt nya kategorinamn.

6.3 Aktivera Akismet

Akismet är ett tillägg som följer med WordPress. Det är ett anti-spam tillägg som tar bort nästan alla spamkommentarer som annars hade hamnat för granskning hos dig.

Tillägget kräver en nyckel för att aktiveras och den kan du få genom att registrera dig gratis på deras hemsida.

Du kan sedan aktivera tillägget i WordPress här: Tillägg > Installerade tillägg

6.4 WordPress SEO by Yoast

Detta är ett tillägg som förbättrar sökmotoroptimeringen i WordPress. Det ska dock poängteras att WordPress är redan mycket optimerat men den ändrar på vissa väsentliga detaljer som faktiskt har betydelse. Du kan enkelt ladda ner och aktivera tillägget genom din Adminpanel genom att gå till:
Tillägg > Lägg till nytt

Sök sedan efter tillägget och klicka på Installera så kommer tillägget att laddas ner och installeras. Glöm dock inte bort att aktivera det också, vilket man är tvungen att göra förhand med alla tillägg som laddas ner.

Tillägget ger dig ett nytt alternativ i panelen som heter SEO. Jag skulle dock inte rekommendera att du gör några ändringar alls där om du inte är väldigt medveten om vilka konsekvenser det får.

 7. Några avslutande ord

Om allt har gått som det ska så har du nu en egen WordPress-blogg på en helt egen domän. Du har nu möjlighet att finjustera din blogg med widgets, tillägg och teman för att få den helt i din egen smak.

I slutändan hoppas jag att denna guide har kunnat hjälpa dig och andra på vägen. Om du har kritik på guiden, en fråga eller något annat att framföra så får du gärna lämna en kommentar.

Och till sist vill jag önska dig lycka till med din blogg!

Lämna en kommentar